Uppsala, 14 maj 2020 – Oasmia Pharmaceutical AB, ett innovationsinriktat specialty pharma-bolag, meddelar att data insamlad från bolagets utvecklingsprogram för docecal, en nanopartikulär, vattenlöslig, micellär formulering av docetaxel, har antagits för en s k posterpresentation vid American Society of Clinical Oncology (ASCO) 2020 årsmöte som äger rum 29 maj – 2 juni 2020.

Postern, med titeln Pharmacokinetics, safety and early activity of a nanoparticle micellar formulation of docetaxel in women with metastatic breast cancer: Results of two randomized trials (phase I and II), presenteras av Dr Markus Joerger, MD, PhD, Cantonal Hospital, St. Gallen, Schweiz, vid sessionen Developmental Therapeutics—Molecularly Targeted Agents and Tumor Biology. Fas I-studien utfördes för att fastställa farmakokinetiken för micellär docetaxel hos 30 patienter och fas II-studien var en randomiserad aktivt kontrollerad studie där 200 patienter behandlades. Bioekvivalensen mellan micellär docetaxel och docetaxel och den förbättrade säkerhetsprofilen kommer att presenteras och diskuteras i relation till produktens framtida utvecklingsprogram.

“Vi är glada att presentera och diskutera denna viktiga forskning som belyser resultat från vår projektportfölj. Vårt kliniska program fortsätter att främja vår XR-17-teknologiplattform”, säger Dr. Reinhard Koenig, t f Chief Medical Officer på Oasmia Pharmaceutical.

ASCO är en organisation för kliniska onkologer som bland annat ger rekommendationer för klinisk praxis och publicerar den vetenskapliga tidskriften Journal of Clinical Oncology. På grund av rådande omständigheter i samband med covid-19 kommer årets möte att vara ett globalt virtuellt evenemang som hålls samma dagar som det ursprungligen planerade fysiska årsmötet.

För mer information:

Oasmia Pharmaceutical AB
Francois Martelet, VD Oasmia
Michael af Winklerfelt, CFO Oasmia
E-post: IR@oasmia.com

Consilium Strategic Communications
Jonathan Birt, Chris Welsh
Phone: +44 (0)20 3709 5700
E-mail: oasmia@conailium-comms.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 maj 2020 kl 08.00 CET.

Oasmia Pharmaceutical AB utvecklar, tillverkar och marknadsför en ny generation av läkemedel inom human- och veterinär onkologi. Produktutvecklingen syftar till att framställa nya formuleringar innehållande nanopartiklar av väletablerade cytostatika som i jämförelse med befintliga alternativ har förbättrande egenskaper, förbättrad biverkningsprofil samt bredare användningsområden. Produktutvecklingen bygger på egen forskning inom nanoteknik och egna patent. Oasmia har framgångsrikt tagit sin första produktkandidat, Apealea® (paclitaxel micellar), genom klinisk utveckling, och har ansökt om och fått marknadsgodkännande i EU och andra territorier. Oasmia är på väg in i kommersialiseringsfasen med Apealea och göra produkten tillgänglig för patienter via sitt partnerskap med Elevar och sina befintliga verksamheter och partnerskap i kvarvarande territorier. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (OASM) och Frankfurt Stock Exchange (OMAX.GR).